Összehasonlító adatok és a módszer kiválasztása

Összehasonlítható adatok kiválasztása

Összehasonlítható adatok kiválasztása

Az összehasonlítható adatok azonosítása, kiválasztása fokozott körültekintést igényel. Ezt követően jöhet a legmegfelelőbb módszer és az ügylethez leginkább igazodó mutató kiválasztása.

Az OECD Irányelv szokásos piaci ár (arm’s length) standardjainak megfelelően a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árakat úgy kell meghatározni, mintha az ügylet független felek között jött volna létre. Ezért az Irányelv kifejezetten ajánlja, hogy az adózók transzferáraikat független félnek minősülő entitások vizsgálatával határozzák meg.

Az összehasonlító társaságok keresése során azonosítanunk kell egy megfelelően széles vállalati mintát, majd ezt kell továbbszűkíteni több további elemzési lépés segítségével. A keresési stratégia meghatározása során mind a funkcionális, mind pedig a termék (szolgáltatás) egyezőségre nagy hangsúlyt szükséges fektetni a minél nagyobb fokú összehasonlíthatóság  biztosítása érdekében.

A tranzakcióval kapcsolatban a hagyományos transzferár képzési módszerek közül az összehasonlító árak módszerét célszerű elsőként  áttekinteni, mivel ha azösszehasonlító árak módszerének alklamazásához találhatók összehasonlítható adatok, akkor ez a módszer elsőbbséget élvez a OECD által is emljtett módzserek sorrendisége tekintetében.

Az összehasonlítható adatok felkutatása során célszerű elsőként azt áttekinteni, hogy belső forrásból állnak-e rendelkezésünkre összehasonlítható adatok. Egyrészt szükséges megismernünk, hogy a cégen belül milyen adatok állnak rendelkezésre, másrészt célszerűségi okokból már eleve dönthetünk úgy is, hogy ezen adatokat belső összehasonlítható adatként használjuk, vagy külső adatokat vonunk be az elemzésbe.

A belső-, illetve a külső összehasonlítható adatok nem zárják ki egymást, ugyanis a vállalkozásra van bízva, hogy mind a kettőt használja-e, vagy elégséges az egyik alapján a transzferárat igazolni.

Ezt  követően mindenkor az ügylethez legmegfelelőbb módszert, és az ügylethez leginkább igazodó mutatót szükséges kiválasztani. Amennyiben pl. az ügyleti nettó nyereségmódszert (TNMM) találjuk a legkézenfekvőbbnek, úgy meg kell választanunk, hogy melyik az a mutató, ami leginkább fogja tükrözni a felek által végzett tevékenységet, ezen belül ellátott feladatokat, illetve a hozzáadott értéket.

 

Hozzászólás